En folkets man är död!


Boris Jeltsin har gått ur tiden, Jag kommer ihåg när jag var en liten pajsare och jag satt med farmor och kollade på när han söp sig full, dansade och inte minst av allt representerade något jag älskade, den forna Soviet Unionen.
Min farmor brukar alltid berätta anekdoter om vad jag sa när jag var en kid, en av henne favoriter är den här.

Vi hade suttit och kollat på bakhoppning på Eurosport och jag hade sett reklam för Vodka Gorbatjov då jag tydligen sa "Om Jeltsin förlorar nästa val så kommer det garanterat finns Vodka Jeltsin på marknaden snart"
Och 3-4 år efter den här kommentaren så köper min farmor vodka på taxfreen från Finland:
"Vodka Jeltsin".

Bara det faktum att en alkoholist får vodka uppkallad efter sig är inte bara riktigt jävla ryskt, det är samtidigt jävligt punk och coolt också!
Jag har ingen jävla aning om vad han lyckades med under sin tid som president, han söp, dansade, tallade på några brudar och levde den amerikanska drömmen på ryska.
Han var en sann folkhjälta för mig, det kvittar egentligen vad han gjorde, för mig kommer han alltid vara det sköna fyllot som bjöd på sig själv.

Boris, du var det närmaste vi kommer komma en modern Tsar, du gav mig otroligt många skratt och du kommer i min bok gå till historien som den största politikern någonsin!
För mig är du större än Palme, Arafat, Mandela, Lincoln, Lindh, Blair ALLA!
Vila i frid min vän, du bjuder på drickat när vi ses på andra sidan!

http://www.youtube.com/watch?v=Q5FIoocja4k&mode=related&search=